door Peter Donk
GORINCHEM – Damen Shipyards Hardinxveld zit sinds half december 2023 in Gorinchem bij het moederbedrijf op Avelingen-West. Voor het eerst sinds de verhuizing was er dinsdagmorgen 23 januari 2024 een mediamomentje en vertelden Jos van Woerkum, managing-director en zoon Jeroen van Woerkum, commercial manager, hoe het hen nu vergaat op het Gorinchemse bedrijventerrein, pal naast de hoofdvestiging.
Jos van Woerkum (links) en Jeroen van Woerkum. De verhuizing naar Gorinchem zat al enige tijd in de pijplijn. Al in de jaren ’90 van de vorige eeuw kwam het aan de orde. Toen uiteindelijk besloten werd te gaan verhuizen vanaf de Rivierdijk in Hardinxveld-Giessendam naar Gorinchem werd dat nog niet meteen bekendgemaakt. Besloten werd het plan nog even onder de pet te houden en dus werd de codenaam ‘Beijing’ (afkorting voor ‘ben jij al in gorinchem’). (Foto ArieJan van Termeij / Gorinchem24)
Jos van Woerkum en zoon Jeroen van Woerkum van Damen Shipyards Hardinxveld gaven dinsdagmorgen een inkijkje in het scheepsbouwbedrijf. In december 2023 verhuisden zij van Hardinxveld-Giessendam naar Gorinchem (Foto's ArieJan van Termeij / Gorinchem24) #Xberichtbijartikel pic.twitter.com/RgUFleFtk5
— Gorinchem24 (@gorinchem24) January 23, 2024
Personeel
Met een omzet van tussen de 80 en 90 miljoen blijft Damen Shipyards Hardinxveld binnen de Damen Group een ‘mensenbedrijf’. Dat was zo in coronatijd toen het soms ‘puzzelen’ was, maar ook nu. “We zijn op de mensen gericht. De reden dat we gingen verhuizen naar Gorinchem was niet om banen te schrappen en geld te verdienen. We groeien nog altijd en kunnen personeel goed gebruiken. Een uitdaging is goed personeel! Er zit nog veel werk aan te komen”, verduidelijkt Van Woerkum sr. De locatie in Hardinxveld-Giessendam is inmiddels verkocht aan Deltabrug Beheer. Damen Shipyards Hardinxveld richt zich op negentig procent nieuwbouw en tien procent reparatie. Er zijn verschillende onderhoudscontracten met gemeenten en bijvoorbeeld de politie. Reparatie en service is heel belangrijk.
Honderden schepen
Jeroen van Woerkum zegt dat het bedrijf voor grote taken staat, maar niet wordt meegezogen. “Natuurlijk, we zitten nu bij elkaar en de onderlinge contacten zijn goed. Ze zijn intenser. De kracht van Damen is dat we bouwen op voorraad”, legt hij uit terwijl een groot aantal scheepsmodellen op een scherm passeren, “We zijn wereldwijd aanwezig. We kijken altijd waar wordt gebouwd. We kijken naar de mobilistatiekosten.” Damen Shipyards Hardinxveld leverde meer dan driehonderd nieuwe schepen af. Ondertussen lieten vader en zoon ook nog even de werkvloer zien. De plaats waar het gebeurt. Schepen worden gebouwd en afgebouwd. Binnen en buiten. Er blijft een grote vraag naar Multi Cats. Damen Shipyard Hardinxveld is blij met de goede en trouwe leveranciers. Soms staat voor een product een wachttijd van zestig tot 64 weken. Door op voorraad te bouwen wordt dat soms ingelopen.