GORINCHEM – In het Hendrick Hamel Museum aan de Kortedijk is woensdagmiddag 7 februari 2024 een kunstwerk onthuld. Het gaat om het fotoproject ‘Een andere kijk op De Keukenmeid van Vermeer’. Het museum vraagt daarmee aandacht voor de misstanden en slavernij in de tijd van de VOC.
De onthulling van het fotokunstwerk. De Amsterdamse Lisa poseerde er een hele middag voor in een studio in de hoofdstad. (Foto Peter Donk / Gorinchem24)
Aanwezig waren onder wie de maker van het kunstwerk Sander Veeneman en Lucine Blankert namens de Vermeer Stichting. Burgemeester Mellisant-Briene (CDA) onthulde het kunstwerk en noemde ook de zwarte kant. Tijdens het VOC-tijdperk was er volop slavenhandel. Conservator Mathieu van Pelt ontving het gezelschap en heette iedereen welkom.
Tekst gaat verder onder foto.
Decor
De Amsterdamse fotograaf Sander Veeneman maakte de fotokunst. Hij is bekend van de televisieserie De Nieuwe Vermeer. Veeneman bouwde voor de foto het decor na, dat Johannes Vermeer gebruikte voor zijn beroemde schilderij ‘Het Melkmeisje’.
Samenwerking
De Nederlandse kunstschilder Johannes Vermeer (1632-1675) en de Gorcumse VOC vaarder Hendrick Hamel (1630-1692) zijn generatiegenoten. Het ontwerp – en de inrichting – van het geboortehuis van Hendrick Hamel (1630-1692) is mede geïnspireerd op de schilderijen van Vermeer. Door dit raakvlak ontstond bij de Vermeer Stichting het idee om samen te werken met het Hendrick Hamel Museum in een bijzonder project: Een andere kijk op De Keukenmeid van Vermeer.
Aandacht
De VOC droeg bij aan de enorme economische bloei van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in onze ‘Gouden Eeuw’. De uitbundige bloei ging gepaard met ernstige vormen van uitbuiting en onderdrukking van de bevolking in de Aziatische landen waar de VOC actief was. Tot voor kort was over de misstanden en slavernij daar nog weinig algemeen bekend. Met het project Een andere kijk op De Keukenmeid van Vermeer vraagt het museum hiervoor aandacht.