Damen onthult nieuwe compacte ASD Tug 1810

GORINCHEM – Het nieuwste schip op het Damen Compact Tugs-productplatform is er. Dat bericht de scheepsbouwer aan Avelingen-West donderdag 15 februari 2024. De ASD Tug 1810 – 18,25 meter x 10,23 meter – is het volgende stukje in de puzzel terwijl Damen wil voldoen aan de behoeften van de moderne havenactiviteiten.

Zoals bij alle schepen in haar portfolio heeft Damen bij de ontwikkeling van de ASD Tug 1810 grote nadruk gelegd op veiligheid. Het schip kan voortbouwen op technologie die zich al heeft bewezen aan boord van de andere schepen in de Compact Tugs-reeks. (Artist impression)

Siebe Cieraad, Product Portfolio Manager Tugs van Damen legt uit: “Omdat dit een prioriteit voor ons is, zie je de veiligheid keer op keer terugkomen tijdens het hele ontwerp van de sleepboot. Zo beschikt het schip over een hoog vrijboord, waardoor het water aan dek tot een minimum wordt beperkt. Het heeft ook het voor de Compact Tugs-serie zo kenmerkende tuimelhuis, waardoor het veilig dichtbij kan komen bij het assisteren van een schip.”

Onbreekbare beglazing
De bediening wordt verder ondersteund door de toepassing van ergonomisch ontworpen consoles en een 360 graden zicht vanuit de stuurhut, waardoor machinisten kunnen zien wat er zowel voor als achter gebeurt. De operators profiteren verder van het gebruik van Damen Safety Glass; Als een sleepkabel breekt, zorgt deze onbreekbare beglazing ervoor dat waarnemers op de brug beschermd zijn. Net als de andere schepen in de serie beschikt de ASD Tug 1810 over overzichtelijke dekken. Zoals Cieraad opmerkt, moet de bemanning tijdens een operatie gefocust zijn op wat er om hen heen gebeurt en niet worden afgeleid door mogelijke struikelgevaren aan dek. Cieraad: “Om de bemanning te helpen hun focus tijdens hun werk te behouden en om de kapitein te helpen een duidelijk beeld te krijgen van wat er gebeurt, hebben we geprobeerd de dekken zo vrij mogelijk te houden en de kans op struikelen tot een absoluut minimum te beperken. ”

Minimaal onderhoud
De meeste voorwerpen die gewoonlijk aan dek worden aangetroffen, zijn in het dekhuis en de verschansing verwerkt. Hiertoe behoort ook de lier van Damen Marine Components, die een belangrijke rol speelt in de efficiënte prestaties van het schip. De lier is in het dekhuis gemonteerd, zodat sleepwerkzaamheden zowel naar voren als naar achteren met één lier kunnen worden uitgevoerd. “Naast de bescherming van de bemanning helpt dit ook bij de bescherming van het materieel”, zegt Cieraad. “Doordat de lier op deze locatie is geplaatst, wordt er beschutting geboden tegen de elementen, waardoor de behoefte aan onderhoud tot een minimum wordt beperkt.” Hetzelfde geldt voor het gesloten koelsysteem van de sleepboot. Daarbij stroomt zoet water in een reeks kanalen aan de onderkant, waardoor warmte van het vat wordt weggeleid. “Als zodanig komt er geen zeewater het schip binnen en wordt het interne systeem beschermd tegen de schurende werking van zout water. Als gevolg hiervan wordt het mogelijk om de aanmeerintervallen te verkorten, soms met wel zeven jaar.”

Compact
De ASD Tug 1810 is tevens voorzien van de gepatenteerde Damen Twin Fin-skeg. Oorspronkelijk geïnstalleerd op de RSD Tug 2513, is de skeg nu een onderdeel geworden van alle Compact Tugs van Damen. Het heeft zijn vermogen aangetoond om koersvastheid, manoeuvreerbaarheid en voorspelbaar vaargedrag tijdens operaties te verbeteren, waardoor zowel de efficiëntie als de veiligheid worden verbeterd. Waar het Compact Tugs-portfolio echt in uitblinkt, is het vermogen om de uitdaging van steeds grotere zeeschepen in havens aan te gaan. Hierdoor ontstaat een ogenschijnlijk paradoxale situatie waarbij een sleepboot meer kracht moet hebben, maar toch minder ruimte heeft om in te opereren.

Stroom
Met 30 ton trekkracht vooruit en 28 ton trekkracht achteruit, en met een lengte van iets meer dan 18 meter, is de ASD Tug 1810 klaar om deze uitdaging het hoofd te bieden. Damen pakt dit aan door de bewezen kwaliteiten van haar schepen te combineren met innovatie. Neem bijvoorbeeld het elektriciteitsopwekkingssysteem dat is geïnstalleerd op de schepen uit de Compact Tugs-serie. In plaats van de typische opstelling met twee dieselgeneratorsets, omvat het systeem twee asgeneratoren, één op elke aandrijflijn, en een back-up dieselgenerator. Deze dieselgenerator kan ook worden ingezet als het schip langs een kade ligt waar geen walaansluiting aanwezig is. Cieraad legt uit: “Het systeem maakt gebruik van de stroom van de hoofdmotoren om elektriciteit op te wekken. Hierdoor is er geen noodzaak voor een derde dieselmotor die elektrische stroom levert als het schip vaart.”

Tekst gaat verder onder artist impression.

Meer duurzaamheid en efficiëntie
Dat biedt een aantal voordelen. In de eerste plaats resulteert het in een vermindering van het brandstofverbruik en dus van de uitstoot, waardoor de duurzaamheidsprestaties van het schip worden verbeterd. Het vermindert ook de hoeveelheid onderhoud die doorgaans aan een conventionele generator moet worden uitgevoerd. Cruciaal is dat deze configuratie Damen in staat stelt een compacter ontwerp te produceren. Ondanks zijn compacte karakter heeft Damen de ASD Tug 1810 ontworpen om minimaal geluid en trillingen te produceren. Zo is de vierpersoonsaccommodatie goed geïsoleerd en afgewerkt met moderne, duurzame bekleding, terwijl de stuurhut is voorzien van een zwevende vloer en akoestisch plafond.

Talrijke voordelen
Naast het verbeteren van het comfort aan boord voor de bemanning, heeft Damen zich ten doel gesteld een sleepboot te ontwikkelen die minimale verstoring van het milieu biedt. Naleving van IMO Tier III is het resultaat van de installatie van een Damen-emissiereductiesysteem. Deze modulaire optionele functie is een intern ontwikkelde oplossing voor de nabehandeling van uitlaatgassen die de NOX-uitstoot van het schip vermindert. Ingebouwd in de bestaande uitlaatdempers kan het systeem op elk moment achteraf op het schip worden ingebouwd. Om de efficiëntie nog verder te verhogen, wordt de sleepboot geleverd met alle benodigde apparatuur om op afstand te worden verbonden met Damen’s bekroonde IoT-oplossing Triton. “Daarmee wordt het mogelijk om de prestaties van het schip nauwlettend te volgen. De voordelen hiervan zijn talrijk en gevarieerd. Triton kan bijvoorbeeld helpen bij het bepalen van de optimale snelheid en route om het brandstofverbruik en de uitstoot te verminderen. Dit is slechts een van de vele manieren waarop we ons doel willen bereiken: de meest duurzame aanbieder van maritieme oplossingen worden.”

Uitdaging
Daartoe ontwikkelt Damen ook emissievrije of CO2-neutrale versies van zijn compacte ASD Tugs. “Het doel van het Compact Tugs-assortiment is om tegemoet te komen aan de behoeften van de hedendaagse havens en havens. Dat betekent dat meerdere vragen op één platform moeten worden beantwoord. Dergelijke schepen hebben steeds grotere hoeveelheden vermogen nodig, gesitueerd in steeds compactere schepen, zonder compromissen op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid, terwijl de maritieme duurzaamheid wordt bevorderd. Het is zeker een uitdaging, maar bij Damen is het de uitdaging die ons motiveert en die door de jaren heen de drijvende kracht achter onze schepen is geweest.”

Plaats een reactie

*=Verplicht veld