door Peter Donk
GORINCHEM – Gorinchem is dé mooiste vestingstad van Nederland en werd donderdagmiddag 21 maart 2024 tijdens de opening van het toeristisch seizoen nog eens op de kaart gezet. Het aantal bezoekers is in 2023 in vergelijking met 2022 met 24 procent toegenomen tot 426.000. Gorinchem wil gezien worden; dé vestingstad staat op de kaart en lift zelfs mee met Rotterdam naast de Vestingdriehoek.
De opening van het toeristisch seizoen was in partycentrum Hipper & Kolfbaan aan de Torenstraat en daarna verplaatste het gezelschap zich via de Schuttersgracht naar de vestingwal. Daar ligt één van de fotospots (route Gorinchem), bedacht door een inwoner, van waar je prachtige plaatjes kan maken. Hier spreekt wethouder Attie Mager (VVD) van Economie, Toerisme en Citymarketing haar waardering uit. (Foto Peter Donk / Gorinchem24)
Duidelijk werd dat nog niet de top is bereikt. Er komt nog veel meer Gorinchem promotie aan. Online worden er stappen gezet in een nieuwe website van ‘Mooi Gorinchem‘ met de winkeliersvereniging Hartje Gorkum en ook komt er een VVV-transitie aan op de huidige locatie naar het ‘Huis van Gorinchem’. Nog duidelijker, helderder en een visiteplaatje voor een ieder die de stad bezoekt.
Tekst gaat verder onder foto.
Gorinchem Citymarketing
De mensen in de zaal, onder wie verschillende Gorinchemse binnenstadondernemers, bestuurders en mensen die op toeristisch gebied actief zijn, kregen een video te zien (in het Engels) waarin dé vestingstad werd neergezet. Later zou Raymond Smits van Waesberghe (Gorinchem Citymarketing) opmerken dat er eigenlijk nog een goede promotie video voor de stad moet komen en daarover wil overleggen met de gemeente Gorinchem. Wethouder Attie Mager kreeg die woorden ook mee. Smits vertelde verder dat Gorinchem Citymarketing niet de gemeente is. “Het is een stichting van samenwerken en ten behoeve van alle stakeholders in het vrijetijdsdomein Gorinchem. Gorinchem Citymarketing is de stuwende kracht en spin in het web binnen toerisme en recreatie in Gorinchem en de vestingdriehoek, vanuit onze kerntaken, met als stevige tak toerisme. We zijn trots op deze ‘gave stad’, waar het goed recreëren is”, sprak Smits. Hij benadrukte ‘wij maken de stad. Dat zijn de mensen die hier werken, wonen en gasten kunnen ontvangen.’ Gorinchem Citymarketing is voortdurend bezig met het zoeken van verbinding. Smits: “We hebben de kennis en de professionals. Het persoonlijk contact, we luisteren en hebben oog voor bezoekers. We zijn er als het nodig is!”