Provincie wil Landelijke centrale voor reishulp in ov

DEN HAAG / GORINCHEM – De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij het reizen met het openbaar vervoer. De NS biedt op bijna alle treinstations in Nederland reisassistentie aan en ook regionale vervoerders helpen mensen met bijvoorbeeld een lichamelijke, visuele of verstandelijke beperking bij het op- en overstappen. Zuid-Holland wil echter dat dit centraal wordt geregeld, zodat reizigers altijd op één plek kunnen aankloppen. “Wie nu van Gorinchem naar Scheveningen wil reizen en daar hulp bij nodig heeft, moet verschillende telefoonnummers bellen om de juiste hulp te krijgen. En weer opnieuw bellen voor de terugreis”, zegt dinsdag 16 juli 2024 gedeputeerde Frederik Zevenbergen (VVD) van Verkeer, Vervoer en OV. 

Voor reizigers met een beperking zou deze hindernis er simpelweg niet mogen zijn, vindt Zevenbergen, “As een vakantieaanbieder bij één loket een gecombineerde reis kan aanbieden, moet het openbaar vervoer dat ook kunnen. Het enige wat nodig is, is dat overheden samenwerken en denken vanuit de behoefte van de reiziger.” (Foto ArieJan van Termeij / Gorinchem24)

Het idee voor een landelijke regiecentrale staat in het zogeheten uitvoeringsprogramma toegankelijk ov dat de provincie onlangs presenteerde. Zuid-Holland wil dat hier uiterlijk in 2028 afspraken over zijn gemaakt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet volgens de provincie “een voortrekkersrol” nemen en de benodigde financiën beschikbaar stellen. “Voor de goede uitvoering moeten vervoerders voldoende armslag hebben om met een korte vooraanmeldtijd reisassistentie te verlenen”, aldus Zuid-Holland. De provincie denkt dan aan “de beschikbaarheid en nabijheid” van personeel of vrijwilligers en een goede doorschakeling tussen binnenkomende verzoeken en het daadwerkelijk verlenen van assistentie.

Samenwerking met ervaringsdeskundigen
Een ander belangrijk punt waar de provincie zich hard voor maakt, is een betere samenwerking met ervaringsdeskundigen. Zij weten namelijk als geen ander hoe (on)toegankelijk het OV is. Op die manier praat de provincie niet over reizigers met een beperking, maar met reizigers met een beperking. “Het Nederlandse openbaar vervoer is een lappendeken van vervoersconcessies met wisselende voorwaarden. Het is goed dat er landelijk een bestuursakkoord Toegankelijkheid is. Dat zorgt voor eenduidigheid en voorspelbaarheid” volgens Peter Waalboer, ervaringsdeskundige en belangenbehartiger bij de oogvereniging. Karin van Dijk is ook ervaringsdeskundige. Zij reist ook vaak met het OV. “De provincie Zuid-Holland geeft nu in waardevolle samenwerking met ons als mensen met een beperking verder invulling aan die landelijke afspraken. Op deze manier kunnen wij telkens iets makkelijker reizen en volwaardig deelnemen aan de maatschappij. Wij zijn blij dat de provincie de handschoen samen met ons oppakt!”

Bestuursakkoord en uitvoeringsprogramma
De plannen zijn onderdeel van het uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid OV 2024–2028 dat de provincie Zuid-Holland in juni 2024 presenteerde. Dit uitvoeringsprogramma komt voort uit het bestuursakkoord met dezelfde naam dat de provincie in 2022 samen met andere overheden ondertekende. In het programma staan maatregelen waarmee de provincie het openbaar vervoer de komende vier jaar toegankelijker wil maken. Om deze maatregelen uit te voeren, krijgt de provincie ruim 2 miljoen euro van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit komt bovenop de 6 miljoen euro die de provincie uitgeeft aan het toegankelijk maken van bushaltes. Daarbovenop stelt de provincie een subsidie beschikbaar aan gemeenten.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld