DEN HAAG / REGIO – De Provincie Zuid-Holland maakt bekend dat er tien nieuwe treinen zijn besteld, die vanaf eind 2027 gaan rijden op de MerwedeLingelijn, dus tussen Dordrecht en Geldermalsen. Vervoerder Qbuzz heeft donderdag 14 maart 2024 een contract voor de aanschaf van tien nieuwe treinen getekend.
De MerwedeLingelijn krijgt nieuwe treinen met meer deuren per treinstel om gemakkelijker in te stappen en toiletten aan boord. Een beeld van de trein van binnen. “Reizigers gaan hier veel plezier van hebben”, zegt gedeputeerde Frederik Zevenbergen (VVD) van Verkeer, Vervoer en OV bij de Provincie Zuid-Holland. (Animatie)
Tekst gaat verder onder animatie nieuwe trein.
Door een nieuw veiligheidssysteem op het spoor waren nieuwe treinen nodig. Qbuzz investeert, samen met de provincie Zuid-Holland, in nieuwe treinen en mag tot december 2033 het openbaar vervoer verzorgen in de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (DMG). Gerrit Spijksma, CEO van Qbuzz, en Julen Barrutia, Directeur Verkoop van fabrikant CAF tekenden de contracten voor aanschaf van nieuwe treinen voor het openbaar vervoer in de regio DMG. De nieuwe treinen worden eind 2027 in gebruik genomen.
Veiligheid
De aanleiding voor het verlengen van de concessie is de Europese uitrol van het digitale veiligheidssysteem op het spoor, ERTMS. Binnen enkele jaren moeten alle treinen die rijden rondom station Dordrecht aangepast of vervangen worden. Het ombouwen van de bestaande treinen is onderzocht, maar bleek veel te duur ten opzichte van de resterende levensduur van de treinen. Daarnaast waren er twee belangrijke verbeterpunten: meer deuren en toiletten aan boord. Daarom heeft de provincie besloten om samen met het ministerie van I&W extra geld vrij te maken voor de aanschaf van nieuwe treinen. Zo wordt met de investering in veiligheid ook het comfort voor reizigers verhoogd. Om de nieuwe treinen te kunnen laten rijden, gaat ProRail de komende jaren aanpassingen doen aan de railinfrastructuur tussen Dordrecht en Geldermalsen.
Comfort voor de reiziger
De nieuwe treinen bestaan uit drie rijtuigen en krijgen twee deuren per rijtuig. Het in- en uitstappen gaat gemakkelijker en sneller, omdat de trein slimmer is ingericht. Daardoor kan de trein vaker op tijd van het perron vertrekken. In het midden van de trein is plaats voor 2 reizigers in een rolstoel. Reizigers in een rolstoel kunnen zelfstandig de trein in en uit via een brede uitschuiftrede die tot aan de perronrand komt. In de trein bevindt zich hier een toilet (ook rolstoeltoegankelijk), waarmee een langgekoesterde wens van reizigers en de politiek wordt gerealiseerd. Aan de uiteinden van de trein zijn twee fietsgedeeltes met plek voor 12 fietsen. De handige inrichting van deze gedeeltes maakt het in- en uitstappen van reizigers met hun fiets nog makkelijker.
Tekst gaat verder onder animatie.
Verlenging concessie
Nu de nieuwe treinen besteld zijn, worden de nieuwe afspraken tussen de provincie en de vervoerder van kracht. Qbuzz verzorgt volgens deze afspraken zeven jaar langer het openbaar vervoer in de regio DMG. In deze periode wordt de dienstregeling van een aantal R-net en snelBuzzlijnen uitgebreid. Daarnaast zijn uiterlijk begin 2030 alle bussen vervangen door elektrische bussen of andere uitstootvrije bussen. De bussen rijden daardoor straks niet alleen uitstootvrij, maar zijn ook stiller en comfortabeler. Gedeputeerde Frederik Zevenbergen van Zuid-Holland: “Dit is een mooie stap voor het ov in de regio. Reizigers gaan veel plezier hebben van de uitstootvrije bussen en de beter toegankelijke nieuwe treinen met meer capaciteit voor zowel passagiers als fietsen.”
Investering provincie
De provincie draagt zo’n €12 miljoen bij aan de vervroegde afschrijving van de huidige treinen. Voor de nieuwe treinen hebben Provinciale Staten €13,8 miljoen vrijgemaakt voor de periode tot en met 2033. Daarvan betaalt de provincie maximaal €10 miljoen mee aan de rentekosten, omdat de rente op leningen flink is gestegen. De overige €3,8 miljoen wordt uitgegeven om de dienstregeling op peil te houden. “Zonder deze bijdrage waren verdere bezuinigingen in de dienstregeling nodig geweest, door een achterblijvend aantal reizigers, onder andere als gevolg van het vaker thuiswerken. Door de investeringen in een beter ov blijft Zuid-Holland ook in de toekomst voor iedereen prettig leefbaar en bereikbaar”, aldus de Provincie Zuid-Holland.