GORINCHEM – Damen Shipyards Group heeft een nieuw concept voor offshore opladen ontwikkeld, dat een manier biedt om de uitstoot tijdens de operationele fase van een offshore windpark drastisch te verminderen. Dat maakt de scheepsbouwer donderdag 13 juni 2024 bekend.
Het systeem voorziet in een volledig elektrisch Crew Transfer Vessel (CTV) dat kan opladen bij een turbine of bij een van Damen’s Commissioning Service Operations Vessels die zijn uitgerust met een oplader. (Impressie Damen Shipyards Group)
Nu de infrastructuur voor op turbines gemonteerde laders nog niet overal beschikbaar is, biedt het laden van schip tot schip CTV-eigenaren en -exploitanten de mogelijkheid om op dit moment te investeren in de duurzame technologie van de toekomst, zoals Mark Couwenberg Product Manager Service Operations Vessels bij Damen legt uit. “Offshore opladen is een essentieel kenmerk voor een volledig elektrische CTV-operatie. Normaal gesproken is dit afhankelijk van de aanwezigheid van laadinfrastructuur bij een offshore windpark. Onze unieke positie als bouwer van zowel CTV’s als CSOV’s bracht ons op het idee om de laadruimte binnen onze troeven te plaatsen. Dat kan zowel met een conventionele, dieselaangedreven CSOV, als met een volledig elektrische variant. Vanuit het oogpunt van emissiereductie heeft dit laatste uiteraard de voorkeur. Een dergelijke oplossing maakt het echter voor CTV-exploitanten mogelijk om vandaag te investeren, ter voorbereiding op de bredere distributie van volledig elektrische CSOV’s van morgen. Wij denken dat dit een flinke impuls kan geven aan de maritieme energietransitie.”
Tekst gaat verder onder impressie.
Gemakkelijke toegang tot energie
Het installeren van een groot batterijsysteem aan boord van een CTV is een uitdaging, gezien de gewichts- en ruimtebeperkingen. Door het systeem op de veel grotere, minder ruimtegevoelige CSOV te installeren, krijgt het kleinere schip toegang tot de energie die het nodig heeft, zonder dat dit ten koste gaat van de mogelijkheden. Het gebruik van de CSOV als laderhost biedt nog meer voordelen. Ten eerste is de achtersteven van het schip lager dan een turbine, waardoor het schip gemakkelijker toegang heeft tot de lader. Bovendien kan de CSOV, in tegenstelling tot de turbine, van positie veranderen, waardoor de CTV in de meest beschutte positie kan opladen met betrekking tot golfomstandigheden. Het laadsysteem dat Damen op zijn concept heeft toegepast, is ontwikkeld door het Britse MJR, een specialist in offshore laadsystemen. De CTV zou worden aangesloten via een belmonding die de lader opvangt die vanaf een haspel op het achterdek van de CSOV wordt neergelaten. Nadat het personeel van boord was gegaan, kon het schip via een sterk geautomatiseerd, veilig proces verbinding maken. De verwachting is dat het opladen binnen twee tot drie uur kan plaatsvinden, afhankelijk van het operationele profiel.