VLISSINGEN / GORINCHEM – De Duitse marine krijgt haar dringend benodigde extra maritieme capaciteit door de aanschaf van twee extra F126-fregatten. Vorige week gaf de begrotingscommissie van de Duitse Bondsdag groen licht voor de aanschaf van een vijfde en zesde schip. Woensdag 19 juni 2024 tekenden de aankooporganisatie van de Duitse strijdkrachten (BAAINBw) en Damen Naval het contract voor twee extra schepen, zodat nu in totaal zes fregatten worden gebouwd.
Op de foto Damen Naval Managing Director Roland Briene en BAAINBw Director-General Annette Lehnigk-Emden schudden elkaar de hand terwijl het F126 projectteam toekijkt. Achter hen vanaf links: Niko Oertel (Damen Naval), Magiel Venema (Damen Naval), Kathrin Rohloff (Damen Naval), Rudolf Braun (BAAINBw), Frank Verhelst (Damen Naval), Andreas Czerwinski (BAAINBw), Claudia Baldus (BAAINBw) en Stefan Maier (BAAINBw). (Foto Damen Shipyards Group)
“Dit is geweldig nieuws en we zijn vereerd dat onze Duitse klant het vertrouwen heeft in ons en het F126-ontwerp om twee extra schepen te bestellen”, zegt Damen Naval Algemeen Directeur Roland Briene. “Met deze beslissing kunnen we de ‘Niedersachsen’-klasse uitbreiden naar zes schepen. Het is de snelste manier om de oppervlaktevloot van de Duitse marine uit te breiden en te moderniseren. Deze beslissing is ook gunstig voor de Duitse aankooporganisatie en de betrokken industrie. Het hebben van meer schepen van dezelfde klasse brengt veel voordelen met zich mee.”
Tekst gaat verder onder foto.
In Duitsland
Het eerste fregat wordt in 2028 opgeleverd. Schip vijf en zes worden respectievelijk in 2033 en 2034 opgeleverd. De bouw van de twee extra F126 fregatten zal ook volledig in Duitsland plaatsvinden. In de komende maanden zal het werk parallel beginnen op de German Naval Yards-scheepswerf in Kiel, die ook betrokken is bij het project, en op de werf van Blohm+Voss NVL in Hamburg. Het achterschip wordt gebouwd op de Peene-Werft in Wolgast, terwijl in Kiel de voorstevens worden gebouwd en de twee delen worden samengevoegd. De schepen worden vervolgens naar Hamburg verscheept voor de definitieve uitrusting, inbedrijfstelling en testen. Honderden leveranciers in heel Duitsland zijn bij het project betrokken.
Multi-missieschepen
In juni 2020 gunde BAAINBw het bouwcontract voor de F126 fregatten aan Damen Naval, samen met onderaannemers Blohm+Voss en Thales. Met een lengte van 166 meter en een waterverplaatsing tot 10.000 ton worden de F126 fregatten de grootste in de Duitse marinevloot. De veelzijdige multi-missieschepen kunnen over de hele wereld en in alle omstandigheden opereren, van de tropen tot de poolgebieden.
Damen Naval
Binnen Damen Shipyards is één divisie, waar alle marinebouwprojecten in binnen- en buitenland zijn geconcentreerd. De kern van deze Divisie Naval wordt gevormd door Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) in Vlissingen. Dit is binnen Nederland de enige ‘original equipment manufacturer’ (OEM) op maritiem gebied. Dit wil zeggen dat door marinebouwer Damen Naval complexe technologische maritieme projecten, vanaf de eerste bouwtekening tot de tewaterlating, worden gerealiseerd. Daarnaast staat Damen Naval bekend als full-service provider en integrator gedurende de gehele levenscyclus van haar schepen. Damen Naval doet haar projecten niet alleen, het werkt nauw samen met een grote keten van toeleveranciers. Per schip of project zijn dat ruim honderd (veelal) Nederlandse partners. Zo blijft een zelfstandig marinebouwcluster voor Nederland behouden.