GORINCHEM – Voor de komst van nieuwe treinen op de MerwedeLingeLijn vanaf 2027 moet de spoorverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen worden aangepast. Uitvoerder in opdracht van spoorbeheerder ProRail, die koos voor het ingenieursbureau Royal HaskoningDHV.
Er wordt onder meer European Rail Traffic Management System (ERTMS) aangelegd. Dat is een Europese specificatie voor spoorwegseinen en treinbeïnvloeding. Het is onderdeel van een project om de Europese spoorwegnetten te verbeteren, te standaardiseren en samen te smeden tot ‘een Europese spoorwegruimte’. (Archieffoto Alexander Noppert Fotografie / Gorinchem24)
Tekst gaat verder onder X-bericht.
Half maart 2024 werden de nieuwe treinstellen gepresenteerd. De MerwedeLingelijn krijgt nieuwe treinen met meer deuren per treinstel om gemakkelijker in en uit te stappen. Ook zijn er toiletten in het treinstel. Meer comfort dus dan nu het geval is (Animatie) #Xberichtbijartikel… pic.twitter.com/PdRZ0CPowk
— Gorinchem24 (@gorinchem24) August 22, 2024
Naast ERTMS (de trein straks het European Train Control System – red.) wordt gekeken naar de energieaanvoer en de lengte van de perrons. Ook wordt gekeken of er een opstelplaats kan komen, waar de treinen kunnen worden onderhouden en schoongemaakt. De klus wordt de komende jaren geklaard door ProRail in samenwerking met vervoerder Qbuzz, de Provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het geeft mogelijk hinder voor de reizigers.